Biz Polska > Biz Info > Pomysł na biznes – Sklep zoologiczny

Pomysł na biznes – Sklep zoologiczny

Czy sklep zoologiczny to dobry pomysł na biznes? Wiele wskazuje na to, że tak. W porównaniu do krajów Europy Zachodniej czy Stanów Zjednoczonych, w Polsce branża zoologiczna dopiero raczkuje. Perspektywy rozwoju są więc duże.

Dla kogo?

Sklep zoologiczny to idealny biznes dla pasjonatów kochających zwierzęta. Klientami takich punktów są osoby darzące swoich pupili szczególną atencją. Poszukują produktów z wyższej półki, często nie tylko pierwszej potrzeby. Zwierzęta coraz częściej traktowane są przez swoich właścicieli trochę jak dzieci. Ludzie ci nie żałują pieniędzy, aby ich piesek czy kot wyglądał ładnie i był szczęśliwy. Od sprzedawcy w sklepie zoologicznym często oczekują porady na temat produktów, dlatego ważne jest, aby za ladą nie znalazła się osoba przypadkowa. Poza tym, jeżeli sam jesteś sympatykiem zwierząt, lubisz o nie dbać i je rozpieszczać, łatwiej będzie Ci odgadnąć gusta i potrzeby Twoich klientów i przygotować dla nich atrakcyjną ofertę. Jeżeli decydujesz się na prowadzenie sklepu, w którym sprzedawane będą żywe zwierzęta, sympatia do nich jest absolutnie niezbędna.

Lokal

Wybór lokalu to jedna z najważniejszych decyzji, która będzie miała daleko idące konsekwencje. Przystosowanie lokalu i stworzenie w nim odpowiedniego wystroju to duży koszt. Dlatego decyzję podejmuj kierując się analizą potencjalnych możliwości i kosztów. Jakie kwestie musisz rozważyć?

  • Lokalizacja

Szukaj dobrze wyeksponowanego miejsca, w okolicy którego nie ma innych sklepów zoologicznych. Dobrym pomysłem może być osiedle mieszkaniowe lub domów jednorodzinnych, na którym jeszcze nie ma konkurencji. Korzystne będzie sąsiedztwo innych punktów usługowych dla zwierząt – lecznicy, fryzjera, itp. Centrum miasta nie jest najlepszym pomysłem. Właściciele lubią przychodzić do sklepu razem z pupilem, który często sam wybiera sobie jakiś przysmak.

Dobrą lokalizacją dla większych sklepów są galerie handlowe. To też idealne miejsce w najmniejszych miejscowościach. Wielkość miasta ma w tej branży znaczenie. W najmniejszych miejscowościach stosunek do zwierząt domowych pozostaje jeszcze dość tradycyjny, a skłonność do kupowania wyszukanej karmy, zabawek czy ubranek jest znacznie mniejsza.

  • Wielkość

Przelicz budżet na inwestycje i zastanów się, na co cię stać. Im większy lokal, tym większe koszty – na początku związane z adaptacją, a potem bieżącymi opłatami. Z drugiej strony zbyt mały lokal ogranicza pole działania. Kluczowa dla określenia wielkości pomieszczenia będzie odpowiedź na pytanie, czy w sklepie sprzedawane będą żywe zwierzęta. Jeżeli tak, musisz doliczyć miejsce na klatki, akwaria czy terraria oraz przestrzeń wokół nich. Zwierzęta potrzebują spokoju, a ocieranie się klientów o klatki i potrącanie ich torbami tego nie zapewnią. Minimalna powierzchnia dla sklepu z niewielką ilością małych zwierząt to 60-80 metrów kwadratowych.

Jeżeli planujesz sprzedawać w sklepie jedynie karmy, preparaty pielęgnacyjne i akcesoria, wystarczające będzie już nawet dobrze zagospodarowane 20 metrów kwadratowych.

  • Wymagania dodatkowe

W sklepie musi być wentylacja i klimatyzacja, niezbędna do tego, aby zapewnić zwierzętom i produktom odpowiednią temperaturę.

Koszt lokalu – w zależności od lokalizacji i powierzchni, może wynieść od jednego do kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie.

 

Asortyment

Podstawowym towarem, generującym obroty w sklepie zoologicznym, są towary pierwszej potrzeby: karmy, żwirki, ściółki, itp. Poza tym w ofercie powinny się znaleźć: witaminy, szampony, odżywki, preparaty na pchły i kleszcze oraz klatki, akwaria, domki, transportery, miski, rośliny do akwarium, szczotki, grzebienie, nożyczki do obcinania pazurków, szelki, smycze, obroże, ubranka czy książki.

Zwierzęta, choć są atrakcją dla klientów, nie są zbyt dobrze sprzedającym się towarem. Jeżeli decydujesz się na wprowadzenie ich do oferty pamiętaj, że niektóre stworzenia szybko rosną, więc lepiej nie zamawiać ich w zbyt dużych ilościach. Najwięcej sklepów sprzedaje rybki, chomiki, świnki morskie, myszy, szczury. Zdarzają się też szynszyle czy tchórzofretki. Niektóre sklepy decydują się na węże, jaszczurki, pająki lub egzotyczne żaby i ropuchy. Sprzedaż i przetrzymywanie zwierząt wymagają zezwolenia. Same zwierzęta muszą pochodzić ze sprawdzonych, legalnych hodowli. Jeśli w sklepie dostępne będą zwierzęta egzotyczne, konieczne będzie posiadanie dokumentów,  potwierdzających, że pochodzą one wyłącznie z legalnego importu.

Wyposażenie

W sklepie z karmami, akcesoriami i produktami pielęgnacyjnymi głównym wyposażeniem będą regały do ekspozycji towaru. Dobrze jest pomyśleć o systemie hermetycznych pojemników na karmę sprzedawaną na wagę. Ukłonem w stronę czworonożnych klientów będą niskie półki na przysmaki.

W sklepie, w którego ofercie będą żywe zwierzęta, niezbędne są akwaria, klatki i terraria. Można kupić pojedyncze sztuki lub zainwestować w profesjonalne regały. Ptaki, gryzonie czy gady mają wówczas zapewnione lepsze warunki bytowania, a w dodatku łatwiej likwiduje się nieprzyjemne zapachy.

Trzeba też zadbać o to, by w sklepie były wyraźnie wyodrębnione działy oferujące produkty dla konkretnych grup zwierząt: psów, kotów, gryzoni, itd. Warto grupować produkty – obok karmy umieścić witaminy, odżywki, szampony, zabawki czy akcesoria.

Wymogi sanitarne

Jeżeli chcesz prowadzić sprzedaż żywych zwierząt, musisz gruntownie zapoznać się przepisami ustaw z dnia 21 sierpnia 1997 roku o ochronie zwierząt i z 29 stycznia 2004 roku o Inspekcji Weterynaryjnej. Wskazują one ogólne warunki trzymania zwierząt. Jeśli w wyniku kontroli okaże się, że nie spełniasz ustawowych wymogów, grozić może nawet zamknięcie sklepu.

Promocja

Najlepszą formą promocji jest estetyczny lokal położony w wyeksponowanej dla potencjalnych klientów lokalizacji. Na początku pożądany efekt mogą dać ulotki – szczególnie jeżeli sklep powstaje na osiedlu. W pozyskiwaniu klienta masowego niewielkie znaczenie będzie miała strona internetowa. Dobrym pomysłem może być przygotowanie katalogów z produktami na zamówienie – szczególnie ubrankami dla zwierząt. Zapewnienie zróżnicowanej oferty jest dość kosztowne, a ryzyko, że nie wstrzelisz się w gusta klientów spore. Sympatię klientów można też zdobyć dodając do zakupów drobne upominki – przysmaki czy zabawki. Koszt takich działań jest niewielki, a efekty bardzo dobre.

Źródła finansowania

Otworzenie sklepu zoologicznego wymaga początkowych inwestycji na poziomie minimum 20 tys. zł. Maksymalna kwota może sięgać nawet kilkuset tysięcy. Skąd wziąć pieniądze?

- Środki własne – to najbardziej komfortowe źródło finansowania. Finansując inwestycje z własnych oszczędności warto kalkulować ją w taki sposób, aby zabezpieczyć część środków na nieprzewidziane wydatki.

 

- Kredyt/pożyczka – nie każdy dysponuje gotówką wystarczającą do zrealizowania inwestycji. takiej sytuacji partnerem powinien być bank. Część banków ma w swojej ofercie kredyty dla początkujących przedsiębiorców. Jeżeli są one finansowane ze środków unijnych, bank może zaproponować naprawdę korzystną ofertę.

 

- Granty/dotacje – osoby bezrobotne, mające szczególnie trudną sytuację na rynku pracy, np. ze względu na wiek (powyżej 50 lat) czy niepełnosprawność, mogą liczyć na bezzwrotne dotacje na założenie działalności gospodarczej. Ich wysokość może sięgać 40 tys. zł. Środki te mogą być uzupełnione kredytem bankowym.

Sklep zoologiczny w liczbach – wersja minimum

INWESTYCJA POCZĄTKOWA

– adaptacja lokalu ok. 3 tys. zł
– wyposażenie ok. 5 tys. zł
– kasa fiskalna ok. 1,5 tys. zł
– pierwsze zatowarowanie ok. 10 tys. zł
– promocja (ulotki) ok. 3 tys. zł
Razem: ok. 22,5 tys. zł

KOSZTY MIESIĘCZNE
– wynajem lokalu min 1 tys. zł
– bieżące zatowarowanie ok. 2,5 tys. zł
– rachunki ok. 1 tys. zł
– ZUS ok. 1,1 tys. zł
Razem: 5,5 tys. zł

PRZYCHODY MIESIĘCZNE
– ok. 10 tys. zł – przy średniej liczbie klientów ok. 20 osób dziennie

< powrót do wszystkich artykułów